Paprikapapucs, matrózkórus, őshaza
Index.hu 2004.10.01. 15:31
Magyar kulturális évad Hollandiában
Szlovák és magyar népdalokat éneklő belga kórus Amszterdamban, Nádas Péter és rokonlelkei fotókiállítása Hágában, Kicsiny Balázs horgonyfejű tengerészei éjfélkor egy leideni templomban. Orosz István az anamorfózisról az Escher-palotában, Nádasdy Ádám a férfiszerelemről Utrechtben, Hiller kultuszminiszter a magyar őshazáról újságírók előtt. Az Index belekóstolt a hollandiai magyar kulturális évadba.
A Budapest Fesztiválzenekar telt házas koncertjével szombaton hivatalosan is megkezdődött a december végéig tartó hollandiai magyar kulturális évad: az amszterdami Concertgebouw hangversenytermében a közönség állva ünnepelte Fischer Iván és szimfonikus zenekara, valamint a Bartókot magyarul éneklő belga kórus, a genti Collegium Vocale Bartók- és Sztravinszkij darabokból összeállított produkcióját.
A koncert utáni fogadáson a kissé megviselt benyomást keltő Hiller kultuszminiszter Pro Cultura Hungarica díjjal ismerte el Henry Kammer műfordítói tevékenységét. Kammer professzor Nádas Pétert fedezte fel Hollandiának: Márai, Konrád és Kertész után most őt emlegeti a legnagyobbak között a németalföldi kulturális sajtó.
Nádas körtefája Hágában
 |
Nádas Péter és Ata Kando | A pályáját valaha professzionális fotóriporterként kezdő magyar író az évad keretében fotográfusként is bemutatkozik a holland közönségnek. A hágai Fotómúzeum vengédkurátoraként a 20. század magyar fotóművészetének legjavát felvonultató tárlatot állított össze, a "rokonlelkek" széles merítése a nemzetközileg is ismert nagy nevektől - Robert Capa, Brassai, André Kertész stb. - a személyes kedvencekig terjed.
Nádas külön termet szentelt a Polaroidon sok százszor megörökített gombosszegi körtefájának, és a koncepciójában szereplő nehezen hozzáférhető képek megszerzése érdekében a holland múzeummal való konfrontációtól sem rettent vissza. A holland sajtóban komoly visszhangot kiváltó tárlat megnyitóján megjelent a hollandiában élő Ata Kando (született Görög Etelka) is, akinek 1956-ban, az országból való menekülés közben készített felvételei az egész világsajtót bejárták.
Játék a perspektívával Eschernél
 |
Orosz István anamorfózisa | Hágában, az Escher Múzeumnak átengedett királyi palotában látható Orosz István grafikusművész tárlata. Maurits Escher (1898-1972) holland grafikusművész "matematikai művészete" a perspektívával, a térbeliséggel, a szimmetriákkal játszik, optikai illúziói világszerte ismertek. Orosz valami hasonló diszciplinát művel, de Hans de Rijk, Escher életrajzírója szerint "Escherhez viszonyítva több spontaneitás és felszabadultság érződik a művein". Escher nem tudott képzelet után rajzolni, mindig szüksége volt egy három dimenziós modellre, míg Orosz alakjait spontán, modell nélkül rajzolja.
A kiállított munkák egy része anamorfózis: olyan erősen torzított rajz, amely önmagában is megállja a helyét, de egy bizonyos szögből nézve, vagy valamilyen tükröződő felületen rejtett tartalmak bukkannak elő belőle. Orosz ezt a középkori eredetű műfajt használta arra is, hogy megörökítse mesterét: a Kút című metszetet tükörcilinderben nézve Escher arcképét látjuk.
Nem kellett a nemzeti romantika
 |
Nádasdy Ádám a férfiszerelemről verselt | A Hongarije aan Zee fantázianévvel, paprikapapucsos logóval ellátott magyar kulturális évad programja több szempontból is rendhagyó. Egyrészt óriási mennyiségű produkció utazik: 2004 szeptembere és decembere között 33 holland városban 247 programot mutatnak be, klasszikus, populáris, jazz és népzenét, képzőművészetet, filmet, táncot, irodalmat egyaránt. Hollandia decentralizált ország, ezért a szervezők fontosnak tartották hogy a program minél több településre eljusson. Ráadásul Hollandia az Európai Unió soros elnöke, az évad ezért alkalom a csatlakozás ünneplésére is. A tervezőmunka ugyanakkor már 2002 őszén megkezdődött, 2003-ban pedig - Medy van der Laan holland kulturális államtitkár budapesti látogatásán - a közös szándéknyilatkozatot is aláírták.
Másrészt a résztvevők kiválogatását ezúttal nem csak magyarokra bízták: Török András főkurátor szerint a hollandok nem vevők az országimázsépítő nyomulásra, kurátoraik tanulmányutakon ismerkedtek meg a magyar kultúrával, és gyakorlatilag ők döntöttek arról, mit és hogyan szeretnének bemutatni belőle Hollandiában. Bence Ottó, a Hungarofest Kht. ügyvezető igazgatója szerint ennek is köszönhető hogy a programszerkezet az elmúlt évadokhoz képest jelentősen átalakult, "60-70 százalék az utóbbi egy-két-három évben született kortárs produkció". Török és Bence büszkék újszerű marketingmódszereikre is, a holland vasútállomásokon például óriásplakátok hirdetik az évadot - és erre szükség is van, mert a holland kultúrkínálat zavarba ejtően bőséges, Magyarországról pedig a helyieknek nem sok fogalma van.
Bolygó hollandi
 |
Kicsiny Balázs: Bolygó hollandi | Magyar szemmel merész választásnak tűnik például Kicsiny Balázs installációja. Az évek óta Angliában élő, a szakrális helyszíneket kedvelő művész korábban a Kiscelli Múzeumban is bemutatott, "Bolygó hollandi" című munkája most a leideni Hooglandse-templomban látható. Az éjféli megnyitón kísérteties sötétbe borult templomban csak a földön fekvő, fehér ruhás emberalakok, és a mellettük elszórt fejlámpák világítanak, helyi illetőségű matrózkórus énekel szomorú tengerészdalokat tangóharmonikaszóra.
A művész 1995 óta dolgozik ezen az installáción: tengerész egyenruhába öltöztetett test-öntvények fekszenek arccal az oltár felé, végtagjaik és fejük helyén régi, rozsdás horgonyok. Kicsiny szerint Hollandiában nem volt gond az egyházzal, itt a templomokat bizniszreggelik céljára is kiadják, neki viszont ingyen biztosították a kiállítási teret.
Politikusként megmondjuk
Bár ezt a mostanit az EU-csatlakozásunk örömére is rendezték, a magyar évadok sora nem ér véget hollandiaival: Hiller kultuszminiszter már az oroszországit tervezi, több helyszínen, közte "a magyar őshaza területén". Újságírói akadékoskodásra, miszerint a magyar őshaza pontos helyét a történészek még vitatják, Hiller István így reagált: "Történészként mi is vitáztunk arról hogy hol volt, politikusként viszont megmondjuk."
A holland évad költségvetése |
A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma 350 millió forintot szán az évadra, a Nemzeti Kulturális Alap további 20 millió forintot adott, Budapest főváros 7 millió forinttal járult hozzá, 15 ezer euró pedig egy hollandiai alapítványtól származik. A holland partnerek jelképes díjért bocsátották rendelkezésre a kiállítási és fellépési tereket. | | |
További képeket erre a fotóra kattintva találhatsz:

|